11 клас


02.02.2022

Тема:Декоративно-ужиткове мистецтво Поділля

Прочитати в підручнику ст.188-190
Завдання: в зошиті підготувати інформацію "Цікаві факти про ремесла Поділля". Зробити замальовки робіт майстрів Поділля.


02.02.2022

Тема: Мистецтво Поділля: архітектура.

Прочитати в підручнику ст.186-188
Завдання:  в мережі Інтернет знайти інформацію про визначні пам’ятки архітектури Поділля, зробити в зошиті опис та виконати ескіз однієї архітектурної споруди на вибір.





Тема: Характерні риси музичних творів Європи


Тема:10.11.2021

Тема: Характерні риси художніх стилів Європи в різних видах мистецтва. Скульптура .

Презентація Антична скульптура
Спільна робота на Дошка Рadlet


22.09.2021

Тема:Споруди основоположника стилю модерн В. Орта в Брюсселі.  Шедеври А. Гауді у Барселоні. Архітектура конструктивізму (Ле Корбюзьє) і деконструктивізму (З. Хадід). Сучасні споруди у стилі хай-тек і еко-тек.























Завдання:
1.Зробіть схеми-замальовки споруди в стилі  модерн, акцентуючи характерні деталі стилю .


2.Виконати тест за посиланням  
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3930309

15.09.2021

Тема:Архітектура Ренесансу і бароко. Приклад поєднання стилів: собор і площа Св. Петра в Римі. Галантність рококо. Палацово-парковий  комплекс Версаль у Франції — взірець класицизму. 

В епоху Відродження розвитку архітектури сприяло захоплення античністю, що розпочалося з Італії. Відроджуються ордери, колони й інші декоративні форми греко-римського зодчества. Невипадково стиль дістав назву Ренесанс. Йому притаманні такі риси: пропорційність, симетрична композиція, застосування куполів, чіткий ритм чергування вікон і колон, членування на поверхи фасадів, увінчаних фронтонами.

\
На зміну ренесансу прийшов стиль бароко, який успадкував архітектурні форми Відродження, але перевершив його за складністю екстер’єрів та інтер’єрів. Прямі лінії у спорудах майже зникають, натомість домінує химерна криволінійність, що створює ілюзію руху. Виникають масштабні колонади, кручені колони, волюти, багато скульптур на фасадах, картуші на фронтонах.    Пригадаємо, які риси бароко були головними:

Барокові зали прикрашали картинами, дзеркалами й люстрами, стелі — фресками, стіни — позолоченим різьбленням. Стиль бароко з його декоративністю і театральністю набув популярності в Італії, Німеччині, Австрії, Іспанії, Чехії.

Цікавим прикладом поєднання стилів є собор і площа Святого Петра в Римі.


Спроектував собор у традиціях Ренесансу Донато Браманте (1444-1514), остаточно реалізував проект Мікеланджело Буонарроті (1475-1564), який додав йому напруженої емоційності. Грандіозну чотирирядну колонаду з 284 колон, що утворює круглу площу перед собором, створив найяскравіший представник бароко Джованні Лоренцо Берніні (1598-1680), чим завершив величну єдність усієї просторової композиції.
Гранд-Плас –  серце бельгійської столиці, центральна площа Брюсселя, яка з часів Середньовіччя має репутацію найкрасивішої в Європі. Архітектурний ансамбль поєднав готику і бароко. Міська ратуша зі стрункою вежею і численними статуями на фасаді, візерунки дахів інших споруд зачаровують єдиним архітектурним ритмом.

Стиль рококо успадкував і посилив декоративність бароко і додав галантності в інтер’єри. Світські й церковні споруди були переобтяжені деталями: вигадливою позолоченою ліпниною з квітучими трояндами, фресками на стелі, скульптурою. Насолоджуючись розкішшю, європейська аристократія прикрашала зали великими дзеркалами, вазами, кришталевими канделябрами  

Центром формування нової культури XVIII сторіччя став не палацевий парадний інтер'єр, а салон. Замість величезних парадних залів бароко з'являються невеликі ошатні салони рококо. Стиль рококо не вніс в архітектуру ніяких нових конструктивних елементів, але користувався старими, не стискуючи себе при їхньому вживанні ніякими традиціями і маючи у виді, головним чином, досягнення декоративної ефектності.

Згадаємо характерні риси рококо:

Архітектори рококо намагалися згладити кут між стіною і стелею за допомогою падуги – плавного напівкруглого переходу, що декорувався тонким орнаментальним рельєфом. Так само як і в часи бароко, велика увага приділялася стельовим плафонам, однак у цей період стелі знову стали плоскими. Відмітна риса рококо – дрібний стилізований тонкий рельєфний орнамент у виді переплетень, гротесків, завитків, опуклих щитів, неправильно оточених такими ж завитками, з масок, квіткових гірлянд і фестонів, і рокайля – орнаменту у виді черепашок. Рокайль стає основним мотивом декору. Орнаментація використовується повсюдно – в обрамленні вікон, дверей, стінних просторів усередині будинку, у плафонах.

Стиль рококо прагнув зорово зруйнувати конструкцію будинку. Для цих цілей використовувалися масштабні розписи і величезні дзеркала. Щоб візуально розширити простір невеликих кімнат, дзеркальні поверхні розташовувалися одна напроти іншої, а для збільшення кількості денного світла - напроти вікна. Щоб зняти відчуття масивності стін і перекриттів і додати легкість і легкість інтер'єрам, вікна розташовувалися майже в одній площині зі стіною. Саме в епоху рококо уперше виникає представлення про інтер'єр як цілісного ансамблю: стильовій єдності будинку, декору стін, стель, меблів.

 Яскравий приклад архітектури рококо – палац Сан-Сусі(Німеччина) 


Сан-Сусіпалацово-парковий ансамбль в Потсдамі, біля Берліна, колишня літня резиденція прусського короля Фрідріха II. Палац часто називають німецьким суперником Версаля. Хоча Сан -Сусі збудований у скромнішому стилі рококо та набагато менший, ніж його французький суперник, він широко відомий численними храмами і капризами у парку. Палац був спроектований Георгом фон Кнобельсдорфом між 1745 і 1747 роками з метою створення приватної резиденції, де король міг би відпочити від церемоній берлінського двору. Це підкреслюється й назвою палацу, що походить від французького словосполучення sans souci –  «без турбот» –  що показує, що палац є місцем відпочинку.

Регулярний французький парк, що займає величезну площу в 287 га, прикрашений архітектурними спорудами 1744-1860 рр.  У 1990 році палацовий комплекс Сан-Сусі, який є видатним зразком архітектурної творчості та ландшафтного дизайну, внесений у список Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО

Новий час разом з досягненнями в науці й техніці призвів до раціоналізації свідомості, що в мистецтві відобразилося появою стилю класицизм. Він став носієм гармонії і порядку. В архітектурі утвердилися суворі закономірності, порядок і симетрія, завершеність і гармонічна рівновага, використання ордерів античності, чіткий і спокійний ритм, портики, колонади, статуї, рельєфи.

У XVII ст. у Франції виник класицизм, який невдовзі став панівним у Європі. В архітектурі відбувся перехід від замків і фортець до палаців і парків. Орієнтований на античні й ренесансні зразки новий стиль уособлював природне тяжіння до ясності й простоти художніх образів. Він виражав принципи цілісності композиції, симетрії, доцільності, врівноваженості, завершеності. Вершиною класицизму вважають Версаль — резиденцію королів. Навколо палацу споруджено парк із фонтанами, прямими алеями і клумбами чітких геометричних форм. Такий парк згодом дістав назву регулярного, або французького, на відміну від англійського романтичного парку.
Версальський палац або Версаль –   колишня резиденція французьких королів.Побудований в стилі класицизму у 1661-1710 рр. на місці замку Людовика ХІІІ (фактично увібравши Старий замок) Новий замок разом з величезними Версальськими садами, Великим та Малим Тріанонами, Селом королеви складають єдиний палацово-парковий комплекс.

Над будівництвом всього комплексу разом із садами працювали найкращі французькі архітектори свого часу — Луї Ле Во, Андре Ленотр, Франсуа д'Орбе, Жюль Ардуен-Мансар, Ґабріель та ін. Внутрішнє переоформлення та перебудови внутрішніх покоїв Версальського палацу відбувались практично весь час, поки він був головною резиденцією — з 6 травня 1682 р. по 6 жовтня 1789 р.: при королях Людовику XIV, Людовику XV та Людовику XVI.

Одночасно палацовий комплекс мав символізувати могутність, велич та багатство нової Франції епохи абсолютної монархії. Три проспекти, що ведуть до замку мали бути не тільки завершенням палацової перспективи, але й продемонструвати досягнення у розвитку транспортної системи королівства. Дзеркальна галерея мала втілити не тільки нові художні рішення або підкреслити велич короля, але й показати високі досягнення скляної промисловості королівства. А велика кількість фонтанів Версальського саду мала продемонструвати високі технічні, особливо у важливій для тогочасної економіки гідравліці, досягнення.

На сьогодні комплекс Версальського замку включений до списку Світової спадщини ЮНЕСКО.

Завдання.
Зробіть схеми-замальовки площі Св.Петра в Римі , акцентуючи характерні деталі стилю барокко. Роботу прикріпіть в гугл клас.



08.09.2021

Тема:Монастирі й замки Європи у романському стилі. Базиліка — провідний тип церковних споруд. Нотр-Дам де Парі у Франції — перший готичний  собор, зразок синтезу мистецтв. Пізня «полум’яніюча» готика в Італії, Іспанії.

В основі культури європейського Середньовіччя було християнство з філософською концепцією теоцентризму – розуміння Бога як абсолютного, досконалого буття, джерела життя і будь-якого блага. А мистецтво було його своєрідним віддзеркаленням.

Для початку романської доби характерне бурхливе будівництво. Провідними типами споруд стають собори, монастирі й замки, які створювали для потреб церкви та лицарства. І релігійні, і світські споруди нагадували неприступні фортеці. Оборонні й монастирські комплекси захищали зубчасті мури з високими вежами (головну називали донжон). Романська архітектура вирізнялася монументальністю, простотою і суворістю геометричних форм (паралелепіпед, циліндр, конус, піраміда), лаконічністю зовнішнього декору. Фасад споруди та її портал (вхід) прикрашали рельєфами. Вузькі вікна-бійниці на масивних стінах обрамляли арками. У церковному будівництві панували базиліки, що зводили за зразком римських світських споруд.

Базилікапрямокутна у плані споруда, розділена усередині рядами колон або стовпів на 3-5 частиннав. Середня нава, найвища, освітлюється через вікна над дахами бічних нав і зазвичай закінчується півкруглим виступом — апсидою. Розрізняють купольну та ротондальну базиліки

Романський стиль розвивався в архітектурі Франції, Німеччини та інших країн. Спорудам цього стилю притаманні монументальність, простота форм, лаконізм декору. Провідним типом церковного будівництва була римська базиліка. Внутрішній простір храмів прикрашали розфарбовані скульптури, фрески і рельєфи. Замки й інші світські споруди будували як фортеці — із зубчастими мурами й високими круглими вежами (донжон), з вузькими вікнами-бійницями арочної форми.      

Особливості середньовічного світосприйняття відображено в архітектурі готичного храму, домінантою якого є купол (або башта) як символ небесної сфери, духовного прагнення до небесного світу. Храм вражав неосяжністю просторів, здавався непізнаним, таємничим дивом, яке вимагало благоговійного споглядання. Цьому сприяли монументальні напівпрозорі каркасні конструкції, ілюзія ірреальності яких посилювалась світловими ефектами вітражів. Стрімкий злет струнких колон змушував кожного, хто входив у храм, і поглядом, і душею мимоволі слідувати за ними, налаштовуватися на піднесене. Цілісність образу доповнювала витончена видовжена скульптура. Усе християнське вчення поставало перед очима вірянина в численних скульптурних зображеннях. Дивлячись на собор, він міг «читати» Святе Письмо в зображених образах. Не випадково готичні храми часто називають «Біблією для неписьменних» або «Біблією в камені». Найяскравіше це виявилося в архітектурних спорудах країн Західної Європи – Франції, Німеччини, Італії, Великої Британії, Іспанії.

 

Архітектура доби романіки посідала провідне місце серед мистецтв. Ця архітектура мала відверто сакральний характер, бо нею опікувались освічені і заможні ченці і священики католицьких орденів. Світська архітектура практично не мала зацікавлених прибічників і не акумулювала найкращих майстрів, навіть коли будували приміщення для аристократів і князів церкви. Виняток – замки феодалів. Пріоритет мала храмова архітектура. Низка сакральних споруд доби романіки руйнувалась і десятиліттями перебудовувалась на новітні готичні чи ренесансні споруди.

В період розквіту духовенства, в Бамберзі почали будувати собори і церкви, серед яких найзнаменитіша базиліка – Бамберзький собор Святого Петра і Святого Георгія. Це зразок найкрасивіших пам'яток архітектури Німеччини, збудований в романському стилі. Він має 4 вежі, а всередині храму знаходиться найвідоміший твір мистецтв Бамберга – «Бамберзький лицар». До речі, в стінах храму покоїться прах Папи Клеменса II (єдиний з пап, похований у Німеччині), а так само першого короля Німеччини та останки Генріха Святого. Цей собор – головний храм Бамбергу, один із семи імперських соборів Німеччини. Будівництво собору почалось в 1004 році по приказу Генріха Святого і закінчилось в 1012 році. Декілька пожеж закінчувалось новим будівництвом. Сьогодні Бамбергський кафедральний собор являє собою зразок романської архітектури: довжина – 94м, ширина – 28., висота 26м. По кутах побудовані 4 башти по 81 м. висоти кожна. В банях зустрічаються елементи готики. 

Піза́нська вежа – частина ансамблю міського собору Санта-Марія Маджоре в Пізі. Вежа є дзвіницею собору і примикає до його північно-східного кута. Знаменитий соборний ансамбль в Пізі – шедевр середньовічної італійської архітектури. Вежа відома тим, що сильно нахилена. Висота вежі становить 56 метрів, діаметр – 15 метрів. На вершину вежі ведуть сходи в 294 ступені, піднявшись якими на самий верх можна оглянути всю округу. Всесвітньо відомий вчений Галілей використовував Пізанську вежу для своїх дослідів. З верхнього її поверху він кидав різні предмети, щоб довести, що швидкість падіння не залежить від ваги падаючого тіла. Створення комплексу почалося в 1063 році, коли на околиці міста, на зеленому лугу, була закладена будівля ансамблю міського собору, що включив біломармуровий п'ятинефний собор, дзвіницю і баптистерій, крещальню. Першим будівельником храму був архітектор Бускетто. Після 1118 року будівництво Пізанського собору продовжив майстер Райнальдо. В основному будівництво Пізанського собору було завершено в 1150-х роках. Така порівняно швидка споруда пояснюється тим, що майстри не витрачали час на зведення складних кам'яних зведень: перекриття центрального нефа виконане дерев'яним. Над порталами поміщені барвисті мозаїчні панно. Інтер'єр собору прикрашають позолочену стелю і численні мармурові скульптури. Будівництво дзвінниці («Пізанської вежі») було почато в 1174 році майстрами Вільгельмом (Гульєльмо) з Інсбрука і Боннано. Побудувавши перший поверх заввишки 11 метрів і два колонадні кільця, Бонанно виявив, що дзвіниця відхилилася від вертикалі на чотири сантиметри. Майстер припинив роботу і зник з міста. Час від часу роботу з будівництва відновлювали, і до 1233 року було побудовано всього чотири поверхи. Лише через сто років після початку будівництва, в 1275 році, міська влада знайшла сміливця, який ризикнув продовжити зведення дзвіниці. Коли архітектор Джованні ді Симоні відновив роботи, відхилення верхнього карниза вежі від вертикалі становило 50 сантиметрів. Ризик був дуже великий. Тому, закінчивши п'ятий колонадний поверх, він припинив роботу. У 1350 році, коли відхилення від вертикалі становило вже 92 сантиметри, за роботу взявся архітектор Томазо ди Андреа. Він підвів наступний поверх із сторони, похилої, на 11 сантиметрів, а дзвіницю «завалив» убік, протилежну нахилу. Лише після цього він поставив над вісьмома ярусами вежі дзвіницю з бронзовим дзвоном. Так, через 164 роки будівництво вежі нарешті було завершено. На сьогодні відхилення сягає близько 5 метрів через нест ійкі ландшафтні умови. Та реставратори тримають споруду у полі зору, укріплюючи її. Туристи усього світу знають її як падаючу башту.

Замок Егесків знаходиться в країні, де й досі живуть обожнювані народом королі та принци з принцесами – в Данії. Вписаний у ландшафт та оточений садами, він приховує справжній скарб – один із найказковіших лялькових будиночків планети – замок Титанії. Це маленьке диво на початку ХІХ-го сторіччя побудували на замовлення дівчинки, що забажала поселити в ньому чарівних фей, які жили в її садку.

Віндзорський замоккоролівський палац в Англії, історія якого сягає до часів Нормандського завоювання Англії. Нині замок – офіційна резиденція британських монархів у Віндзорі (графство Беркшир) над Темзою. Серед усіх європейських замків визначається найдовшою історією заселення – з епохи Генріха I. У комплекс Віндзорського замку, розташованого на п'ятигектарній площі, входять фортифікаційні споруди, палац і містечко. Оскільки палац комплектувався поетапно, у ньому поєднано різні архітектурні стилі: георгіанський, вікторіанський і готичний.Замок реконструйовано після пожежі 1992 року.

Готичний стиль зародився у Франції. Саме тут виник перший готичний собор – знаменитий Нотр-Дам де Парі (Собор Паризької Богоматері). У цей час міста Європи стають центрами культурного життя, а собор – центром міста. Характерні риси готичних храмів: високі стрімкі вежі, стрілчасті арки, замість центрального купола – тонкий шпиль, на фасаді –  вікно (у Франції кругле вікно – троянда). Легкі конструкції з кам’яним мереживом декору сягають у височінь, ніби ринуть у небо. Готичний храм – неперевершений зразок синтезу мистецтв. Фасади й інтер’єри споруд заповнені скульптурою. Численні вітражі створюють ефект мерехтіння світла. Звучання органа утворює дивовижне багатоголосся й атмосферу піднесеності

Готика мала певні відмінності в різних регіонах Європи. В Англії вона набула величності й стрункості. Споруди з тисячами ліній, що тягнуться вгору, віяловими склепіннями й видовженими вікнами створюють дивовижний ритм так званого перпендикулярного стилю.

Собо́р Пари́зької Богома́тері (Нотр-Дам де Парі) –  собор у Парижі (Франція), присвячений Діві Марії, матері Ісуса Христа, кафедральний храм Паризької архідіоцезії. Один з найпрекрасніших витворів готичного мистецтва. Стоїть на острові Сіте, на місці першої християнської церкви Парижа, базиліки Святого Стефана. Ця церква була побудована на місці галло-римського храму Юпітеру, що стояв тут за часів римської влади. Собор є п'ятинефною базилікою. Висота будівлі становить 35 м, довжина – 130 м, ширина – 48 м. Висота дзвіниць – 69 м, вага дзвона Емануель у східній вежі15 тонн.

У соборі вбачається подвійність стилістичних впливів: з одного боку, присутні відгомони романського стилю Нормандії, з властивою йому могутньою і щільною єдністю, а з другого, використання новаторських архітектурних досягнень готичного стилю, який додає будівлі легкості й створює враження простоти вертикальної конструкції і вагової опори будови (будучи каркасом опори будови, його видно лише ззовні).

15 квітня 2019 року у Нотр-Дам де Парі сталася сильна пожежа, внаслідок якої обвалився шпиль та згоріло дві третини даху собору.

Міланський собор – кафедральний собор в Мілані, що присвячений різдву святої Діви Марії. Побудований в готичному стилі з білого мармуру.

У римську епоху на місці Міланського собору знаходився храм, присвячений Мінерві, а в перші християнські часи – церква Санта-Марія Маджоре і церква Санта-Текла. До XVI ст. обидві ці церкви були знесені. Перший камінь у його фундамент був закладений в 1386 році (ця дата вважається найбільш достовірною, оскільки точна дата невідома), а останній –  тільки в першій половині XX століття

Сам Наполеон Бонапарт вибрав цей собор для коронації. Пишна церемонія вступу Наполеона на пост короля Італії відбулася 20 травня 1805 під ажурними склепіннями Дуомо. На честь цієї пам'ятної події була виготовлена ​​статуя Бонапарта, яка прикрашає один з шпилів собору. У 1806 році Наполеон замовив послуги Карло Аматі, італійського архітектора, щоб доопрацювати собор остаточно за проектом першого зодчого.

З середини ХVI  століття і до цього моменту церква була частково відкрита для прихожан, в ній відбувалися обряди тільки у виняткових випадках. Останні роботи з реконструкції собору були здійснені в 2003-2009. Є одним з найбільших соборів світу, другим за місткістю готичним собором (після Севільського собору) і другим за місткістю собором в Італії (після собору Святого Петра в Римі). Загальна довжина храму становить 158 метрів, ширина поперечного нефа — 92 м, висота від основи до найвищого шпиля — 106,5 м. Довжина найвищого шпиля становить 4 метри. На ньому знаходиться статуя Мадонни. Статистику гігантоманії будови можна було б доповнити ще деякими цифрами: в цілому собор прикрашають 3400 статуй (серед них можна побачити статуї пророків, святих, мучеників, гаргулій, химер, статую, котру місцеві вважають прототипом статуї Свободи у Нью-Йорку і статую Муссоліні. Дах оформлений як тераса.

Архітектуру пізньої готики називають «полумяною» через характерний для неї декор, адже химерні візерунки з каменю нагадують полумя свічки. Цей різновид стилю поширився в Іспанії, де він поєднувався з мавританськими мотивами, а також в Італії. (Собор у Сантьяго-де-Компостела, Іспанія; Страсбурзький собор у Франції; Вестмінстерський палац, Лондон, Велика Британія, Міланський собор і т.д.)

Страсбурзький собор у Франції (ХІ-ХV ст.)дивовижне творіння пізньої готики з ажурним ступінчастим шпилем. Він належить до найбільших соборів в історії європейської архітектури. Споруджений за планом німецьких майстрів, собор поєднує традиції німецької архітектурної школи з французькими культурними впливами. Південна вежа храму не завершена, що надає йому асиметричної форми. Знаменитий західний фасад із тисячами фігур є шедевром полум’яної готики. Головна прикраса інтер’єру – вітражі, з яких складаються 4600 картин. Унікальним є астрономічний 30-метровий годинник, який має 4 циферблати і показує час сходу і заходу сонця, день тижня, знаки Зодіаку, християнські свята. Щодня о 12-й годині фігурки починають рухатися. Кожну чверть години перед глядачами проїжджає одна з чотирьох статуеток – спочатку немовля, потім юнак, за ним зрілий чоловік і, нарешті, старий. Коли годинник створювали, знайшовся «невіруючий», який засумнівався, що складний механізм працюватиме довго. Ця людина у вигляді скульптури й досі «спостерігає» виставу міні-планетарію.

 Перегляд відеоматеріалу з теми

https://www.youtube.com/watch?v=LqyczVGmlQ0

https://www.youtube.com/watch?v=4REvu2n3gPU

Завдання.

1.Дайте письмову відповідь на питання: "У чому різниця в архітектурі 2-х стилів?"

2.Зробіть схеми-замальовки Нотр- Дам де Парі, акцентуючи характерні деталі готичного стилю

 

Роботу прикріпіть в гугл клас.

08.09.2021

Тема: Архітектура європейського культурного регіону. Греція — колиска європейської цивілізації. Cюжет міфу «Викрадення Європи» у творчості європейських митців. Антична архітектура.

Чи знаєте ви, хто є авторами Гімну Європи? Яку він має назву? Радою Європи та Євросоюзом таким гімном визнана ода «До радості». Її текст — фрагмент вірша Фрідріха Шіллера, а музика — фінал Симфонії № 9 Людвіга ван Бетховена.

Прослухайте, натиснувши на посилання  Гімн Європи

Звідки походить назва «Європа»? Що вона означає?

Ви здогадуєтесь, що відповідь на ці запитання слід шукати в міфах країни, яка вважається колискою європейської культури. Саме так, йдеться про Грецію, де почав прокладати своє річище потік духовного життя Європи. І це буде перша країна, з якої розпочнеться наша мистецька подорож Європою.

1. Портик каріатид, Акополь. Афіни, Греція

2. Акрополь. Афіни, Греція

АРХІТЕКТУРНІ ПАМ'ЯТКИ

Як вам відомо, до складу Грецької Республіки входять численні острови, найбільший з яких — Крит. Міф розповідає: коли Зевс закохався в дочку фінікійського царя прекрасну Європу, він, обернувшись на бика, викрав її і приплив на Крит. Там у них народилося троє синів, одного з яких звали Мінос. І тут міф перетинається з історією: наприкінці XIX ст. знайдене місце проживання започаткованої Міносом династії — знаменитий Кносський палац, збудований у II тис. до н.е., одна з найдавніших у світі архітектурних споруд. Планування палацу було складним і заплутаним. Тому його ще називають «лабіринтом Міноса».

Стіни палацу прикрашають дивовижні кольорові фрески. Їхній стиль не має аналогів у світовому мистецтві. Він зачаровує витонченістю форм, їх ритмічністю, що створює ілюзію плавного руху і особливою вишуканістю, «співучістю» ліній.

Розглядаючи репродукції фресок Кносського палацу, пофантазуйте на тему життя його мешканців. Про що розповідають сюжети фресок?

Палац у Кноссі належав до Крито-Мікенської (Егейської) цивілізації — попередниці давньогрецької культури, вершина розвитку якої припала на середину І тис. до н.е. Найуславленішою пам'яткою цього періоду став добре відомий вам храм Парфенон на Афінському Акрополі.

Поновіть у пам'яті ваші знання про Афінський Акрополь, його визначні споруди і скульптури.

1. Руїни Кносського палацу. Крит, Греція

2. Парфенон. Афіни, Греція

3-4. Фрески Кносського палацу

5. Олімпія (реконструкція)

6. Ритуал запалення олімпійського вогню біля храму Гери в наш час

7. Руїни храму Гери в Олімпії

8. Храм Зевса в Олімпії (реконструкція)

Історія Олімпії також пов’язана з міфами: саме на цьому місці Зевс здобув перемогу над своїм батьком, страшним і жорстоким Кроносом. На честь цієї події славетний герой Геракл, син Зевса, і започаткував Олімпійські ігри.

Але у Греції є й інші, не менш цікаві історико-культурні об'єкти.

Серед них — Олімпія, батьківщина Олімпійських ігор, які в давні часи об'єднували Грецію, а нині об'єднують весь світ.

Пориньте у захопливий світ давньогрецької міфології. Згадайте міфи, в яких розповідається про заснування Олімпії, життя і подвиги Геракла та ін.

Найдавнішою архітектурною пам'яткою Олімпії вважається збудований у VII-VI ст. до н.е. храм богині Гери, дружини Зевса. Саме тут, з часу відновлення Олімпійських ігор у 1896 р., раз на чотири роки відбувається ритуал запалення олімпійського вогню.

Головна споруда Олімпії — храм Зевса, збудований архітектором Лібоном у V ст. до н.е. Це прямокутна у плані будівля, обрамлена з чотирьох сторін колонадою, проста і, разом з тим, гармонійна й велична.

Світової слави храм Зевса набув завдяки одному із семи чудес світу — грандіозній статуї Зевса, встановленій всередині храму, роботи великого скульптора і архітектора Фідія.

ЗАВДАННЯ:

1. Напишіть в зошиті, чому мистецтво скульптури посідало таке важливе місце в культурі Давньої Греції? Імена і твори яких уславлених скульпторів вам відомі? 

2. Зробіть схеми-замальовки храму Парфенону, акцентуючи характерні деталі античного стилю.


Виконану роботу прикріпіть в гугл клас




01.09.2021

Тема: Вступ. Особливості мистецтва європейського культурного регіону.

Поміркуємо разом

Назвіть види мистецтва та визначте їх призначення. Чим зумовлене розмаїття видів мистецтва і чому кожен із них потрібен людині?

Як мистецтво впливає на світосприйняття і духовний розвиток людини? Чи можна за творами мистецтва визначити культурну епоху, до якої вони належать?

У становленні й розвитку європейської культури особлива роль завжди належала мистецтву, яке пройшло складний і часом суперечливий шлях. Як і будь-яке інше соціальне явище, мистецтво має свою історію, динаміку становлення видової і жанрової специфіки, поглиблення художнього мислення. Тому мистецтво європейського культурного регіону краще розглядати через характерні риси основних стилів, які виникли в певні культурно-історичні епохи.

? Який зміст ви вкладаєте в слово «стиль»? Чим відрізняються поняття «художні стилі епох» від «національних стилів»? Як ці поняття відображені в різних видах мистецтва? Наведіть приклади.

Художній стиль — не постійна величина, а живе явище культури. Він постійно змінюється в часі. Стилі в мистецтві не мають чітких хронологічних меж. Майже в кожному творі певного стилю завжди перебувають елементи й риси інших стилів.

У мистецтві традиційно виділяють так звані стилі епох — певні етапи в історії художньої культури, коли складалася цілісна художня система.

? Які основні європейські художні стилі в мистецтві ви знаєте?

Як ви вважаєте, який із видів мистецтва найбільш яскраво може визначити характерні риси певного художнього стилю певної епохи?

Можливо це архітектура, як один із найдавніших видів мистецтва, який виражає світосприйняття народу певної історичної епохи? Вчені стверджують, що твори архітектури певного стилю — це художній світогляд, що охоплює всі сторони культури суспільства взагалі в певних умовах його соціального і економічного розвитку.

? Уважно розгляньте ілюстрації . Визначте, до якого стилю належать ці споруди? За якими ознаками ви зробили свої висновки?

Кельнський собор. Німеччина

А. Гауді. «Собор Святого Сімейства». Барселона, Іспанія

Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької

Хмарочос. Берлін, Німеччина

А може завдяки музиці краще всього визнач а ти характерні риси художнього стилю певної епохи? Адже вона більше, ніж усі інші види мистецтва, впливає безпосередньо на людські почуття і формує художній світогляд?

Подивіться і послухайте 

Й.-С. Бах «Бранденбурзькі концерти і Кантати»

? А можливо саме у мистецтві живопису або скульптури краще всього відображаються світосприйняття певного народу, певної історичної епохи?

O. Архипенко. «Королева Шеба»

О. Ренуар. «Сена в Аньєрі»

Відповідь не може бути однозначною. Кожен вид мистецтва в різні часи і у різних народів розвивався по-різному. Наприклад, яскравіші характерні риси стилю готики краще всього розглядати через храмову архітектуру, а епоху Відродження, імпресіонізм або модернізм — через мистецтво живопису і скульптури.

Не менш важливим є визначення характерних рис різних стилів мистецтва у різних країнах, так звані національні стилі, у яких віддзеркалюється історичний досвід народу, власне специфічне, лише йому притаманне світосприйняття, прагнення, життєві цінності, практика освоєння навколишнього середовища.

Китайська ваза

? Охарактеризуйте поняття «індивідуальний стиль митця». Чи можна обмежити творчість конкретного митця вузькими стильовими рамками?

Слово «стиль» уже в стародавньому світі означало індивідуальну манеру майстра. Поняття «індивідуальний стиль» вживається для позначення сукупності художніх особливостей, властивих творчості конкретних митців (стиль Сальвадара Далі, стиль Людвига Бетховена) або навіть окремому періоду їх творчості (стиль пізнього Харменса ван Рейна Рембрандта або «рожевий період» Пабло Пікассо).

Щоб дослідити індивідуальний стиль митця, потрібно проаналізувати:

  • стиль епохи, в якій він жив і працював;
  • умови, що сформували його особистість;
  • його погляди на життя, мистецтво;
  • виражальні засоби його творів як спосіб спілкування автора і слухача або глядача;
  • присутність у творах митця рис конкретних стилів, напрямів і течій;
  • відношення авторського стилю до мистецьких традицій того часу тощо.

Треба пам'ятати, що митець завжди налаштований на хвилю свого часу з усіма його тривогами і радощами, звичаями, релігією тощо.

? Уважно розгляньте  ілюстрації автопортретів всесвітньо відомих художників. Проаналізуйте їх за допомогою порад, які подані вище. Визначте характерні риси індивідуального стилю художників, які написали ці твори. Наведіть власні приклади творів ваших улюблених європейських митців, музикантів і проаналізуйте їх.

П.-П. Рубенс. Автопортрет

С. Далі. Автопортрет

В. Кандінський. Автопортрет

Композиторський стиль — поняття, яке набагато простіше конкретизувати, адже творчість будь-якого композитора обмежена порівняно невеликим тимчасовим періодом і певними тенденціями музичної епохи. Так, буквально з перших тактів можна впізнати, наприклад, музику Вольфганга Амадея Моцарта або Людвіга Ван Бетховена. Природно, що композитор, як і будь-яка людина, протягом життя змінюється, і це накладає відбиток на стиль його творів. Але якісь стильові риси все одно залишаються незмінними, притаманними тільки йому, є своєрідною візитною карткою автора.

Подивіться і послухайте В.-А. Моцарт "Маленька нічна серенада"


Завдання:

Розкажіть на диктофон  про  індивідуальний стиль улюбленого діяча мистецтва.




22.01.2021

Тема: Полісся



Склад історико-географічного поліського регіону
Поліський регіон – переважно збігається з природною зоною українського Полісся й адміністративно охоплює північні частини Волинської, Рівненської, Житомирської, Київської, Чернігівської та Сумської областей. Північна межа регіону – державний кордон з Білоруссю і Росією, південна – орієнтовно пролягає через міста Володимир – Луцьк – Рівне – Корець – Новоград-Волинський – Житомир – Київ – Ніжин – Борзна, далі – вгору за річищем р. Сейм до кордону з Росією. 


Полісся поділяється на три територіальні групи: лівобережне, центральне і західне, а також має дві етнографічні групи. Населення середньої течії Десни іноді називають литвинами, що в давнину означало належність їх до Литовської держави. Литвинами також називають поліщуків Білорусі. Поліщуки-українці - це переважно населення, що живе на північ від Любомля, Ковеля, Луцька, Рівного до кордону з Білоруссю.

На Поліссі збереглися дуже архаїчні культурно-побутові риси, успадковані ще від племен древлян та сіверян. Нажаль, чорнобильське лихо не обминуло як людей - носіїв цієї давньої культури, так і пам'яток, створених ними. Масове переселення в інші регіони України, змішування їх з іншими групами населення закономірно має призвести до втрати їхньої етнографічної цілісності.

Особливості народної архітектури Полісся

Основні особливості Полісся виявляються в типі поселень: це переважно вуличні (без провулків) з невеликою кількістю дворів села. Хати з великими сіньми. В умовах ведення лісового скотарства розвинувся тип замкнутого двору, схожий до гуцульського. В інших регіонах, особливо степових, худоба навіть взимку утримувалася в загонах, тому тут не виробився замкнутий тип двору. А в бойків та лемків замкнутий двір був іншої форми.
На Поліссі, що в XIII ст. було важливою частиною заселеної території, будували найпростіші зрубні споруди — кліті, стебки, однокамерні хати. Житла зводили з дерева. У XVI ст. відбулися інтенсивні соціально-економічні процеси, які стимулювали розвиток хліборобства, розширення торгівлі. Усе це позитивно позначилося й на характері будівництва. Широкого застосування набуває різане дерево; рублені дахи замінюються кроквяними; поширюється покриття соломою, побілка житлових приміщень; зростає кількість господарських будівель, які часто блокуються з житлом.

Ознайомтесь з інформацією за посиланням https://www.pyrohiv.com/activities/arkhaika-traditsiynogo-zhitlobudivnitstva-polissya.html

Архітектурні пам'ятки Полісся













Цікава інформація https://www.pyrohiv.com/exposition/polissya/
 
Домашнє завдання: прочитати ст.180-181

22.01.2021
Тема: Полісся

Декоративно-ужиткове мистецтво Полісся
1.Прочитайте у підручнику  ст.181-185
2.Творче завдання. Зробіть замальовки робіт майстрів Полісся.


15.01.2021

Тема: Поняття "етнос". Етнічний склад населення України. Етнічні регіони України.



1. Теоретичний матеріал. Прочитайте у підручнику ст.179
2.Перегляньте презентацію за посиланням https://docs.google.com/presentation/d/1SWB2RflZo0orjbt1bK_YYtDvNIyj00jX/edit#slide=id.p1
3. Домашнє завдання. Створити мистецький проєкт (Google документ https://www.youtube.com/watch?v=tZmF-scs1kY&ab_channel=%D0%AF%D0%BA%3F) на тему"Етнічні регіони України" та надіслати посилання в особисті повідомлення ( не забудьте відкрити доступ).
УСПІХІВ!

06.11.2020

Тема: Сакральна скульптура європейського Середньовіччя.

2. Практичне завдання  Статуя скульптора Донателло «Святий Георгій»: зробити письмовий аналіз
Алгоритм  аналізу скульптурного твору
 1. Назва.
 2. Вид.
 3. Виражальні засоби.
 4. Відтворення характерного емоційного стану пластичними засобами


 

06.11.2020
Тема: Антична скульптура - гімн людини.

1. Перегляньте презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-antichka-skulptura-136481.html

2.Виконайте завдання

3. Виконайте тест
Код доступу 3301772
Використайте цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua













































































































































































Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання