КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МИСТЕЦТВА В 5 КЛАСІ за модельною програмою «Мистецтво» Кондратової Л.Г.
І семестр
МИСТЕЦЬКА АБЕТКА
Уроки 1-2. У колі мистецтв.
Сторінки підручника до уроків 1-2📚
1 відеоурок .У колі мистецтв.👀
Практична діяльність учнів 👇🌈
Виконай малюнок до пісні "Сонце! Літо!" https://www.youtube.com/watch?v=Lh9ovWDYUOE Добери кольори, що відповідають її змісту і настрою.
Домашнє завдання💁
Знайди в інтернет-джерелах сучасні пісні про літо. Створи на своєму ґаджеті папку «Улюблена музика» і завантаж у неї пісню, яка найбільше тобі сподобалася.
2 відеоурок. У колі мистецтв.👀
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створіть композицію «Літній настрій» за зразком (дивись підручник) або за власним задумом, використовуючи акварельні чи гуашеві фарби, маркер та пластикову лінійку.
Домашнє завдання💁
Збери різні за формою листочки дерев та кущів. Уважно розглянь їх, увімкни свою фантазію та визнач, на що або на кого вони схожі.
Уроки 3-4. Розмаїта палітра музичного та образотворчого мистецтва
Сторінки підручника до уроків 3-4📚
3 відеоурок. Розмаїта палітра музичного та образотворчого мистецтва👀
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Заспівай пісню "Сонце, літо!" (Слова Т. Лучанко, Н. Лучанко, Музика Ш. Акіолі, А. Діггса) під фонограму https://www.youtube.com/watch?v=Lh9ovWDYUOE Запишіть своє виконання на диктофон. Прослухайте запис та оцініть власний спів.
Домашнє завдання💁
Відшукай серед шедеврів світової класики твори, схожі на «Арію» Й. С. Баха. Занотуй у записник їхні назви.
4 відеоурок. Розмаїта палітра музичного та образотворчого мистецтва👀
Практична діяльність учнів 👇🌈
Виконай асоціативну творчу роботу «Листяні фантазії». Пробуди свою творчу уяву — і зібрані у вільний час листочки дерев та кущів стануть основою для втілення найрізноманітніших реалістичних або фантастичних образів. Розташуй на аркуші паперу листочки у вигляді силуетного зображення і приклей їх. Домалюй необхідні елементи для створення задуманого тобою образу і заверши роботу. Домашнє завдання💁 Досліди, чи є у тебе вдома або в оселях родичів килими ручної роботи. Якщо так, то з’ясуй, із яких матеріалів вони виготовлені.
Уроки 5-6. Із витоків народного мистецтва.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Створи із назв найпопулярніших українських народних пісень мозаїку «Моя співуча Україна».
Дізнайся з додаткових джерел, хто із сучасних молодих співаків/співачок виконує українські народні пісні.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створи із кольорового паперу аплікаційну роботу «Килим» із геометричним орнаментом. Добираючи деталі, звертай увагу на форми, розміри й кольори — це допоможе тобі поєднати їх у гармонійну ком позицію. Пам’ятай, що найвиразнішим у твоїй роботі має бути ком позиційний центр.
Уважно поспостерігай за формою навколишніх природних об’єктів. Визнач, за допомогою яких ліній (прямих, ламаних, хвилястих тощо) можна створити їхні контурні зображення.
Уроки 7-8. Прекрасне у простому.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Дізнайся з додаткових джерел про особливості різних стилів виконання вокальної музики.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створи об’ємний малюнок власної руки, дотримуючись вказаної на зразку послідовності. Надай своїй роботі індивідуальності, розфарбувавши проміжки між лініями кольорами, що відповідають твоєму настрою.
Домашнє завдання💁
Поспостерігай за навколишніми краєвидами. Зверни увагу, як змінюються кольори предметів, що перебувають на різних відстанях від тебе.
Уроки 9-10. Осінні образи в музиці та живописі.
Сторінки підручника до уроків 9-10 📚
9 відеоурок. Осінні образи в музиці та живописі. 👀
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Розучуємо пісню «Дощова осінь» (слова А. Качана, музика Д.Суботенка) https://www.youtube.com/watch?v=kWCk4HhDAEw
Домашнє завдання💁
Дізнайся з додаткових джерел, які ще кантати написав М. Лисенко на вірші Т. Шевченка.
10 відеоурок. Осінні образи в музиці та живописі. 👀
Практична діяльність учнів 👇🌈
Виконай пейзажну роботу «Барви осені» за зразком або за власним задумом, дотримуючись вказаної послідовності.
Домашнє завдання💁
Визнач, на які об’ємні геометричні тіла схожі різні овочі та фрукти, — це знадобиться тобі на наступному уроці.
Уроки 11-12. Мистецтво форм.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁 Дізнайся з додаткових джерел історію винайдення цифрового піаніно. Заспівай пісню про осінь своїм рідним і друзям.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Уяви себе скульптором/скульпторкою. Створи об’ємну композицію «Овочі та фрукти» із пластиліну.
Домашнє завдання💁
Придивись до архітектурних споруд та визнач, які об’ємні форми в них використані.
Домашнє завдання💁 Дізнайся з додаткових джерел більше про творчість В. А. Моцарта. З’ясуй, чи писав композитор музику для дітей.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Спробуй передати ілюзію глибини простору в аплікаційній роботі «Погляд на місто з вікна автомобіля», використавши метод загородження. Дотримуйся вказаної на зразку послідовності роботи.
Знайди в інтернет-джерелах світлини, на яких зображено визначні архітектурні пам’ятки України. Підготуй цікаву інформацію про споруду, яка тебе найбільше вразила, та роздрукуй її зображення.
Уроки 15-16. Мистецтво і сучасність.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Виконуємо пісню Д. Пташинської «Планета дитинства» під фонограму https://www.youtube.com/watch?v=b9dNJ4I6iNg
Домашнє завдання💁
Дізнайся з додаткових джерел, яке обладнання потрібне для створення електронної музики.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створіть зі світлин, які ви принесли на урок, колажну композицію «Моя мистецька Україна». Основою композиції нехай стане карта нашої держави.
З’ясуйте, де на карті розташовані північні, південні, західні, східні та центральні області. Наклейте світлини із зображеннями визначних архітектурних пам’яток відповідно до розміщення цих об’єктів за сторонами світу. Вільні місця у композиції заповніть текстами, які ви підготували про ці пам’ятки.
Домашнє завдання💁
Прочитай казку Джанні Родарі «Пригоди Цибуліно» або переглянь однойменний мультфільм. Зверни увагу на образи головних героїв: Цибуліно та синьйора Помідора.
Уроки 17-18. Мистецтво для дітей.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Дізнайся із додаткових джерел, кому була присвячена збірка «Дитячі сцени» Р. Шумана.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Розглянь кадри з мультфільму «Пригоди Цибуліно» (реж. Б. Дьожкін, 1961).
Виконай ілюстрацію до цієї казки за власним задумом або скористайся поданим зразком (с. 66). Поєднай у своїй композиції доброго та злого персонажів, відобразивши їхню боротьбу та протистояння.
Доповни малюнок деталями, пам’ятаючи про те, що об’єкти у композиційному центрі зображують більшими та виразнішими, а другорядні об’єкти — меншими та невиразними.
Послухай музичний твір Дж. Россіні «Тарантела» https://www.youtube.com/watch?v=PhU_fVg_DAM
Спробуй передати його настрій і характер за допомогою танцювальних рухів. Визнач, який із придуманих тобою рухів є найбільш виразним і найкраще передає музичний ритм. Попроси своїх рідних або друзів сфотографувати тебе під час виконання цього руху. За можливості роздрукуй світлину.
Уроки 19-20. Ритми життя. Ритмічні перетворення у мистецтві.
19 відеоурок. Ритми життя. Ритмічні перетворення у мистецтві. 👀Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Знайди в інтернет-джерелах зображення, які, на твою думку, ілюструють «Запорозький марш» Є. Адамцевича, або виконай власний малюнок до цього твору.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Передай ритм і настрій музичного твору Дж. Россіні «Тарантела» в аплікаційній композиції «У ритмі тарантели» в стилі останніх («вирізаних») робіт А. Матісса.
Роботи А. МатіссаВізьми світлину із власним зображенням, коли ти танцював/танцювала тарантелу. Виріж із кольорового паперу силует, який відтворює твій танцювальний рух. Для основи композиції теж використай кольоровий папір.
Домашнє завдання💁Продумай декілька варіантів гармонійного розміщення на площині двох твоїх улюблених овочів або фруктів. Сфотографуй кожен варіант і вибери найкращу, на твою думку, світлину. Роздрукуй її для використання на наступному уроці.
Уроки 21-22. Гармонія і композиція у творах мистецтва.
Сторінки підручника до уроків 21-22 📚
21 відеоурок. Гармонія і композиція у творах мистецтва. 👀
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Розучуємо «Пісню про чарівника» (автор слів і музики Н. Май) https://www.youtube.com/watch?v=mcX1CF_Q9rw
Домашнє завдання💁
Створи власний експромт на тему «Осінь» у вигляді пісні-імпровізації.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Уважно розглянь зроблену тобою світлину з овочами або фруктами. Визнач, чи вдалося тобі гармонійно закомпонувати зображення. Завдяки чому на твоїй світлині виділяється композиційний центр?
Виконай «Вітамінний натюрморт» із обраних тобою фруктів чи овочів, дотримуючись вказаної послідовності роботи.
Домашнє завдання💁
У вільний час поспостерігай за тваринами, які рухаються або перебувають у стані спокою. Зверни увагу на форму і характер ліній, що окреслюють контури тіла тварини залежно від її положення.
Уроки 23-24. Життя вирує! Динамічні образи у мистецтві.
Сторінки підручника до уроків 23-24 📚
23 відеоурок. Життя вирує! Динамічні образи у мистецтві. 👀
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Виконуємо «Пісню про чарівника» (слова і музика Н. Май). Заспівай пісню під фонограму й запиши своє виконання на диктофон https://www.youtube.com/watch?v=mcX1CF_Q9rw
Домашнє завдання💁
Створи власну п’єсу і заграй її на улюбленому музичному інструменті своїм рідним або друзям у різних динамічних відтінках.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Візьми до уваги поради майстра і зобрази коня в русі за власним задумом, дотримуючись вказаної послідовності роботи.
Домашнє завдання💁
Знайди в інтернет-джерелах світлини або малюнки різноманітних масок, пов’язаних із театралізованими дійствами: виставами, карнавалами тощо. Обери ту, що найбільше тебе вразила, та збережи її зображення.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺Домашнє завдання💁
Практична діяльність учнів 👇🌈
Виконай ескіз театральної маски в стилі Венеційського карнавалу. Розпочинаючи роботу, візьми до уваги правильне композиційне розміщення маски у форматі аркуша паперу.
Домашнє завдання💁
У вільний час подивись мультфільм, що належить до пластилінової анімації.
Уроки 27-28. Неймовірні образи у мультиплікації.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Виконуємо пісню «Перерва» (слова Т. Демчук, музика І. Тарнавської) під караоке https://www.youtube.com/watch?v=pvoVd-AGlR4
Домашнє завдання💁
Знайди в додаткових джерелах інформацію про мультфільми, озвучені музикою відомих композиторів.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Виліпи одного з персонажів відомого мультфільму «Смурфики» (за власним вибором). Запропонуй однокласникам разом скомпонувати зі своїх персонажів кадр з анімаційного кіно. Дотримуйся вказаної на зразках послідовності роботи.
Домашнє завдання💁
Із допомогою дорослих виріж деталі рухомої моделі за шаблоном та з’єднай їх ниткою чи тонким дротиком, як показано на зразку. Для цього скористайся власним ґаджетом.
Уроки 29-30. Художні образи в дитячому кінофільмі.29 відеоурок. Художні образи в дитячому кінофільмі. 👀
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Збери колекцію своїх улюблених мелодій з кінофільмів. Запропонуй своїм друзям її послухати.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Візьми до уваги поради майстра і створи зображення улюбленого кіногероя чи улюбленої кіногероїні за власною уявою. Зобрази його/її в русі, застосовуючи відомі тобі правила особливостей відтворення об’єктів у русі. Скористайся також рухомою моделлю людини, яку ти виготовив/виготовила напередодні.
Домашнє завдання💁
Розфарбувати створене зображення улюбленого кіногероя/кіногероїні.
Уроки 31-32. Секрети майстрів.
ІІ семестр
У КОЛІ НАРОДНИХ ТА ПРОФЕСІЙНИХ МИТЦІВ І МИСТКИНЬ
Уроки 33-34. Народні мотиви і обереги.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Розучуємо пісню Н. Савка «Це Різдво!» https://www.youtube.com/watch?v=g3sjfOsrerk
Домашнє завдання💁
Створи маленьку книжечку зі своїми улюбленими колядками та щедрівками. Дізнайся з додаткових джерел, як святкують Різдво люди інших національностей, що живуть в Україні.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Спробуй виготовити власний оберіг — ляльку-мотанку, використовуючи звичайні серветки і нитки. Дотримуйся вказаної на зразку послідовності роботи.
Домашнє завдання💁
Якщо у тебе вдома є вишиті рушники, уважно розглянь орнаменти на них. Скористайся власним ґаджетом і сфотографуй рушник, орнамент якого найбільше тебе вразив.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺Розпочни збирати музичний матеріал для спільного проекту «Народна музика».
Практична діяльність учнів 👇🌈
зимку люди здавна надягають теплі рукавички. Звісно, приємно, якщо вони оздоблені гарним, яскравим та виразним орнаментом. А якщо ці вироби прикрашає вишивка, виконана в єдиному екземплярі за твоїм власним ескізом, — це втричі приємніше. Отож, створи ескіз вишивки для своїх рукавичок, пам’ятаючи про виражальні можливості ужиткового мистецтва: стилізацію, контраст, ритмічну повторюваність декоративних елементів.
Домашнє завдання💁
Дізнайся з додаткових джерел, у яких народів теж популярне мистецтво вишивки.
У вільний час, відвідуючи магазини, зверни увагу на полички з мініатюрними керамічними виробами та уважно роздивись їхні форми й оздоблення.
Уроки 37-38. Дитячий фольклор та іграшки.
Сторінки підручника до уроків 37-38 📚
Домашнє завдання💁
Скористайся додатковими джерелами й досліди особливості народних потішок і забавлянок. Доповни свій проєкт дитячими народними піснями.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створи об’ємну пластичну фігурку диво-тварини — баранця або коника (за вибором). Дотримуйся вказаної на зразку послідовності роботи. Зверни увагу, що перші два етапи ліплення однакові для обох фігурок, а відмінності у створенні їхніх форм представлено на останніх етапах. Ти можеш оздобити виріб або шляхом продряпування, або використовуючи для декорування різноколірні пластилінові джгутики.
Домашнє завдання💁
У вільний час за допомогою ґаджета переглянь казкові образи, що створила на своїх полотнах народна художниця Марія Примаченко.
Уроки 39-40. Народні майстри та майстрині.
Урок 39. Народні майстри та майстрині
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Доповни свій проєкт інформацією про українські народні музичні інструменти. Знайди в додаткових джерелах відомості про народних майстрів, які виготовляють ці інструменти.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Уважно розглянь творчу роботу. Визнач, завдяки чому зображення на тарелі здаються яскравими та виразними. Які засоби використано для виділення композиційного центру?
Виконай ескіз розпису тареля у стилі робіт народної художниці М. Примаченко. Скористайся поданими нижче етапами створення основного образу, що перебуватиме у композиційному центрі тареля. Візьми до уваги, що значно цікавіше буде не копіювати роботу майстрині, а придумати власний образ за мотивами її творів.Домашнє завдання💁
У вільний час переглянь за допомогою ґаджета картини, на яких зображено козака Мамая.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Керуючись порадами майстра, створи зображення козака Мамая за зразком або за власним задумом. Доповни композицію характерними для народної картини деталями, що увиразнюють цей легендарний образ. Виконай роботу в кольорі, пам’ятаючи про засоби, за допомогою яких художники виділяють композиційний центр та зображують передній і дальній плани.
Домашнє завдання💁
У вільний час переглянь за допомогою ґаджета зразки витинанок. Визнач, який відомий математичний принцип покладено в основу створення витинанки. Дізнайся, чи є мистецтво витинанки в інших національних культурах.
Створи ритмічну композицію «Хоровод» у техніці витинанки за зразком або за власним задумом. Дотримуйся вказаної послідовності роботи.Домашнє завдання💁
У вільний час знайди в інтернет-джерелах і переглянь за допомогою ґаджета зразки декоративних натюрмортів.
Уроки 45-46. Зв'язок народного та професійного мистецтва.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Дізнайся більше про народні пісні, які отримали друге життя в професійних творах. Доповни проект «Народна музика» записами побутових пісень.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створи декоративний натюрморт «Маковейчик — магічний букет-оберіг» за зразком або за власним задумом, зобразивши квіти чи елементи, які більше тобі до вподоби. Дотримуйся вказаної послідовності роботи.
У вільний час за допомогою свого ґаджета переглянь відеозапис українського народного танцю гопак у виконанні професійного танцювального колективу.
Уроки 47-48. Народні мотиви в музиці та скульптурі.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Дізнайся більше про народні танці, що особливо популярні у твоєму місті/селі. Доповни проект «Народна музика» записами оркестрових творів, написаних за народними мотивами.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Створи об’ємну двофігурну композицію «Гопак» за зразком або за власним задумом. Передай у своїй роботі характерне положення тіл танцюристів: можливо, це буде рух, який тобі найбільше сподобався під час перегляду відеозапису танцю.
Розглянь перші весняні квіти. Особливу увагу зверни на форму та колір стебел, листочків і власне квіток.
Уроки 49-50. Весну зустрічаємо.
Сторінки піддручника до уроків 49-50 📚
49 відеоурок. Весну зустрічаємо. 👀
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Розучуємо пісню Н. Май «Українонько моя!» https://www.youtube.com/watch?v=PJwkhj3jf9M
Домашнє завдання💁
Доповни проєкт «Народна музика» відеозаписами веснянок та обрядових ігор.
Практична діяльність учнів 👇🌈
Розглянь квіти на світлині. Зверни увагу, що вони перебувають у різному положенні відносно кута твого зору. Тож, аби намальовані квіти мали природний вигляд, варто зобразити їх у різних ракурсах. Використай як підказку подані ескізи і створи композицію «Нарцис — квітка сонячної весни».
Домашнє завдання💁
У вільний час поспостерігай за ознаками весни у природі. За допомогою власного ґаджета сфотографуй весняні краєвиди, які тобі найбільше сподобалися.
Уроки 51-52. Народні весняні мотиви.
Уроки 53-54. Професійне мистецтво.
Виконання пісні 🎶🎷🎸🎹🎺
Домашнє завдання💁
Дізнайся більше про сучасні шедеври інструментальної та вокальної музики України. Проведи дослідження щодо відомих тріо сучасних українських виконавців.